Het bestuur en de activiteitencommissie zijn altijd druk bezig met het voorbereiden van allerlei evenementen die voor u als leden direct zichtbaar zijn. Nu is dat de Nieuwjaarswandeling die gepland staat voor zondag 8 januari 2017.

Maar wij als VSFL zijn ook met dingen bezig waarvan de resultaten niet meteen zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld Chromosoft, een softwareprogramma dat voor fokkers vele mogelijkheden biedt. Zij kunnen al hun teven en dekreuen (en de nakomelingen daarvan) in het programma inbrengen en daarbij foto’s plaatsen en de kwalificaties en successen vermelden. Ze kunnen ook met behulp van dit programma de juiste reu voor hun teef uitzoeken. Het is heel belangrijk om de juiste combinatie te kiezen en dat wordt door dit programma een stuk eenvoudiger. Ze kunnen het programma ook gebruiken als hun “website”. Wij als vereniging gaan Chromosoft onder andere gebruiken voor de dek- en geboortemeldingen. Het “vullen” van dit programma is een gigantische klus. Onze secretaris René Molenkamp en ons nieuwe bestuurslid Hester Reuzel zijn hier druk mee bezig. Het streven is om in de loop van volgend jaar in ieder geval een deel van Chromosoft operationeel te laten zijn.

Een ander project waar onze vereniging, en dan met name onze secretaris, momenteel druk mee bezig is, is het organiseren van een keurmeesteropleiding. De Raad van Beheer heeft na ongeveer een jaar “radiostilte” eindelijk groen licht gegeven. Natuurlijk hebben we de NSC gevraagd of zij mee wilde doen, maar helaas hebben we nee op ons rekest gekregen. Het is voor onze vereniging best een investering, zeker nu we het alleen gaan organiseren, maar het is echt een must. Zonder goede keurmeesters die weten hoe een Schnauzer er uit hoort te zien, gaat ons prachtig ras achteruit! Die hebben we nu nog wel, maar we moeten kijken naar de toekomst! Vandaar deze opleiding. Bovendien is het een eis van de Raad van Beheer.

We hebben 2 zeer ervaren en deskundige keurmeesters bereid gevonden om de opleiding te gaan leiden: Jan Liet en André van den Broek. Zij zullen de kandidaten, 6 in totaal, gaan begeleiden, opleiden en klaar stomen voor het rasexamen dat plaats zal vinden op zaterdag 9 september 2017.
Locatie: Dogcenter Zaltbommel, Jan Stuversdreef 4, 5315 NZ Kerkwijk. Tijdens deze en ook tijdens de andere praktijkdagen, zijn er natuurlijk Schnauzers nodig die de aspirant keurmeesters dienen te keuren. Twee van de praktijkdagen vallen samen met onze evenementen, te weten onze KCM op zondag 7 mei en onze Doedag op zondag 25 juni. Daarmee hopen we te bereiken dat de aspirant-keurmeesters voldoende “vlees” te keuren krijgen. We roepen bij dezen iedereen op om zijn of haar medewerking hieraan te verlenen! En natuurlijk zijn ook niet-showhonden van harte welkom. Dus noteert u vast in uw agenda deze 3 belangrijke data: 7 mei, 25 juni en 9 september 2017!

We wensen de kandidaten heel veel succes en hopen dat ze allemaal het examen met goed gevolg zullen afleggen!