Steeds vaker ziet U bij allerlei honden verenigingen en clubs dat er meer en meer onderzoeken moeten worden verricht alvorens er mag worden gefokt met oudercombinaties.
Het is iets van deze tijd, en in sommige gevallen is het helaas ook wel noodzaak om de eenmaal erfelijke afwijkingen die er in de afgelopen jaren zijn ingeslopen weer uit het ras te laten verdwijnen.

DNA is iets wat zich steeds meer ontwikkeld waardoor er ook steeds meer ziektes met DNA onderzoeken kunnen worden achterhaald.
Het is helaas nog lang niet zo dat voor alle erfelijke afwijkingen die er onder de hondenrassen bestaan daar ook een daadwerkelijk DNA onderzoek voor bestaat.
Veel onderzoek is nodig om een afwijkend gen te ontdekken in het DNA van de hond, dit vind u terug in het onderzoek naar het afwijkende gen DNA van levershunt onder leiding van diergeneeskundige dr. F.G. (Frank) van Steenbeek werkzaam in het Universiteit van Utrecht.

Wij als Verening voor Schnauzerfokkers en Liefhebbers samen met de fokkers hebben onder andere als doelstelling de gezondheid van ons ras te willen behouden en of te verbeteren.
Daardoor hebben wij in samenspraak met onze leden bij onze rassen verplichte onderzoeken vastgesteld in ons Verenigingsfokreglement.

U ziet dat het ECVO oogonderzoek PRA/ Cataract voor al onze rassen verplicht is. De HD onderzoeken zijn verplicht voor de Middenslagschnauzer en Riesenschnauzer.
Bij de Dwergschnauzer willen wij graag meer weten hoe het staat met het aantal dragers en lijders van Demyelinating Tomaculous Polyneuropathy (DTP) en Portosystemische Shunt (PSS).
Deze laatste onderzoeken zijn op vrijwillige basis om te onderzoeken of er een werkelijke ernst is van besmetting binnen het ras.
Verder zijn er vele andere onderzoeken mogelijk die door onze vereniging alleen maar worden toegejuicht.

De uitslagen van de DNA testen worden gebruikt om keuzes te maken van fok-combinaties ten behoeve van de gezondheid van het ras.
U ziet hier een foto met de richtlijnen die worden aangehouden door de vereniging en fokker (uitzonderingen daar gelaten met evt. dispensatie).

Het is voor de fokkerij belangrijk dat als uw Schnauzer een uitslag (Carrier/ Drager) heeft, deze Schnauzer alleen kan worden gebruikt met een partner die een DNA test heeft ondergaan met de uitslag Normal (Vrij van).

Hoe meer onderzoek er is op erfelijke afwijkingen in het ras, hoe meer wij als vereniging en fokkers ons ras kunnen behoeden van erfelijke afwijkingen bij de toekomstige pups.

Wij hopen u iets te hebben kunnen vertellen over de wirwar van onderzoeken en DNA en dat er hiermee vele vragen zijn beantwoord.
Zijn er toch nog vragen stelt u deze dan gerust aan ons of anders aan de desbetreffende fokker.
Deze zal u graag te woord willen staan.

Vragen hierover:  info@schnauzervereniging.nl