Over ons

De vereniging is notarieel opgericht op 23 mei 2003 op initiatief van een aantal serieuze fokkers en liefhebbers. Zij vonden dat er eens kritisch gekeken moest gaan worden naar de kwaliteit en de gezondheid van de Schnauzer. In 2010 is de vereniging erkend door de Raad van Beheer op Kynologisch gebied in Nederland.

De vereniging heeft als doel:

• Zich zonder winstoogmerk in te zetten voor het in stand houden en verbeteren van de raszuivere Schnauzer in alle variëteiten volgens de officiële rasstandaard,
  • De bevordering van de gezondheid en het welzijn van de tot dit ras behorende honden in het algemeen en het voor komen en bestrijden van erfelijke gebreken binnen dit ras in het bijzonder,
  • Het bevorderen van het contact tussen fokkers en liefhebbers van Schnauzers.

Zij probeert dit doel te bereiken door:

• Het maken van afspraken, zoals is vastgelegd in de fokvoorwaarden.
  • Het geven van voorlichting over de aankoop, het houden, fokken en opvoeden van Schnauzers.
  • De kwaliteit en de gezondheid van het ras kritisch te blijven bekijken en wanneer nodig deskundige hulp in te roepen.
  • Het geven van deskundig advies over eventuele gezondsheidsproblemen.
  • Het organiseren van activiteiten en exposities en het houden van vergaderingen.
  • Het uitgeven van een clubblad.